Marknadsföring av din webbutik
Har du en webbutik som idag inte är särskilt välbesökt? Har du planer på att öppna en webbutik? Ska du hjälpa någon annan att få fler besökare? Oavsett vilket, gäller det att du sätter dig in i möjligheterna att marknadsföra webbutiken på bästa sätt. Internet börjar bli en mycket stor plats och det gäller att hitta smarta vägar för att stå ut i konkurrensen.
När man talar om marknadsföring på Internet är det främst fem vägar man avser, nämligen:
- Sökmotoroptimering
- Affiliate
- Adwords
- Köp- och säljsajter
Sökmotoroptimering
I Sverige har Google en fullständigt dominerande ställning. Nästan alla använder Google nästan dagligen för att söka efter produkter, tjänster och annan information. Google är helt enkelt den första anhalten när en potentiell kund blir nyfiken på köp. Det första ledet i marknadsföringen av en webbutik bör alltid vara att se till att Google kan hitta webbutiken och att webbutiken hamnar högt upp i sökresultaten för de sökord du helst vill synas på.
Adwords
Om andra webbutiker i din bransch redan har lagt beslag på toppositionerna i Googles sökresultat ska du givetvis göra vad du kan för att stärka din webbutik i Googles ögon, men du kan också ta en genväg via Google Adwords. Adwords är ett annonseringssystem som bygger på budgivning på sökord och kan ge utmärkta resultat även med en ganska liten marknadsföringsbudget.
Med Google Adwords kan du få text- eller bildannonser placerade både längst upp i Googles sök och på tusentals bloggar och andra webbplatser på nätet.
Affiliate
Affiliate är ett koncept som bygger på att webbutiker kan erbjuda enskilda webbplatsägare ersättning för köp, så kallade leads eller till och med klick som genereras från webbplatsen. Om du ansluter webbutiken till ett affiliateprogram kan du i praktiken få tusentals enskilda bloggare och webbplatsägare att göra reklam för din webbutik.
Köp- och säljsajter
Digitala marknadsplatser som Tradera och Blocket är inte bara till för privatpersoner som har rensat ur förrådet. Även många företag ser dessa marknadsplatser som utmärkta forum både för ren försäljning och som marknadsföringskanaler. I ett marknadsföringssyfte är dessa sajter framför allt utmärkta för att skapa en större varumärkeskännedom.
Facebook
Med Facebook kan du marknadsföra din webbutik på ett mycket kostnadseffektivt sätt. I Facebook finns inbyggda system för annonsering (som då kostar pengar), men det går också alldeles utmärkt att marknadsföra webbutiker helt kostnadsfritt. Alla företag kan skapa en egen företagssida helt gratis och börja lägga upp intressanta nyheter, tävlingar, erbjudanden och mycket mer.
Är webbutiken bara tillräckligt intressant och dina nyheter och erbjudanden bara tillräckligt spännande kan Facebook bli en av dina bästa marknadsföringskanaler.

Skriv ut artikel


