Konsten att starta ett smslån-företag
Uppdaterad 2017-03-16
Smslån har växt otroligt mycket sedan starten i Sverige 2006. I USA startade man redan 98/99 online med ”Payday Loans” och branschen finns fortfarande kvar. Så hur startar man ett smslån företag och får det framgångsrikt?
Vi kommer ge en del tips för hur man bör gå tillväga när företaget är uppstartat. Hur du startar företag, skaffar kapital kommer vi inte ta upp här. Genom denna sida har vi fått en del erfarenheter om hur branschen fungerar, vi lånar dock inte ut pengar så mycket runt den hanteringen baseras på saker vi snappat upp och gissningar.
Registreringsanmälan
Du behöver i början göra en registreringsanmälan till Finansinspektionen. Kraven har med åren blivit allt hårdare, och nu 2017 har resultatet blivit att rätt få nya kreditgivare kommer fram. Men tar du dig över den puckeln… Då är kusten klar så att säga.
Hemsida och marknadsföring
Smslån ska vara så enkelt som möjligt, därav ska din hemsida vara så enkel som möjligt. Kolla hur dina konkurrenter gjort, de allra flesta har ansökningsformuläret till höger på framsidan. Sätt klart och tydligt ut totalpriset med alla avgifter inräknade i en tabell. Tillsammans med hemsidan behöver du ett CRM av något slag, Customer Relation Manager, samt automatisk kreditupplysning inkopplad. Wikinggruppen är ett företag vi vet har skapat ett sådant system. Sikta på att skapa en grafiskt tilltalande sajt, så länge den kan behålla enkelheten. Men den behöver inte vara överdrivet komplicerad, sms-lån är rätt enkelt egentligen.
Marknadsföring. De allra flesta aktörer får sina kunder genom Adwords (annonsering via Google) samt Affiliate. Detta är de billigaste och mest flexibla sätten för marknadsföring, som dessutom ger mest kunder. Vi kan börja med Adwords, som är de sponsrade länkarna till höger om det vanliga sökresultatet. Kostnaden baseras på ett auktionssystem där den som bjuder högst per klick kommer först, tillsammans med kvalitén på hemsidan (vid lika kvalité är det dock klickkostnaden som styr). Kostnaden för smslån relaterade sökord varierar, men räkna med mellan över 30 kr per klick. De sökord med mest trafik är sms lån & snabblån. När det gäller Affiliate så betalar man per godkänd ansökan, från sidor som denna t.ex. Kostnaden brukar ligga på mellan 150 och 400 kr per sale. Transaktionen mellan affiliaten (vi) och annonsören (du) sköts av externa företag. Adtraction och Adservice är två sådana som har många företag i branschen, ring dem gärna så förklarar de mer om hur affiliate fungerar. Affiliate är helt klart den bästa metoden enligt oss, då du får vad du betalar för. Du växer även med affiliatens i fråga, går det bra för dem går det bra för dig. Det kräver dock att du kan ta emot bra många ansökningar, så det är möjligen inget att köra direkt från början. Kör en testperiod med företaget, när du känner att allt fungerar kör igång ett affiliateprogram.
Man kan också betala per klick via Affiliate, men det är inget att rekommendera. Inga seriösa Affiliates kommer att annonsera med ett sådant erbjudande, då man tjänar mer via t.ex Adsense reklam (se annons till vänster). Du kan även försöka komma långt upp i resultatlistorna. Som ny aktör är dock detta svårt, och extern hjälp kan gå på en slant (från 50 000 kr per år och uppåt). Lägg till din hemsida i vår lista över alla smslån företag, skriv en kommentar för inkludering.
Kunderna…
För det första kan jag säga att det är många företag som gått i konkurs pga kreditförluster och annat de senaste åren. För flera år sen var det många som åkte ditt på att låna ut utan att kontrollera identiteten. En person kunde då använda någon annans personnummer vid ansökan / kreditupplysning och sitt eget kontonummer. Därav är det av yttersta vikt att kontrollera identiteten hos den som lånar. Detta kontrollerar man genom att kolla upp om mobilabonnemanget står på personnumret man gjort kreditupplysningen på, samt om möjligt bankkontot. Vidare är kreditupplysning något som du måste ta, till en början låna inte ut till folk med betalningsanmärkning. Sådana lån kräver antagligen stor erfarenhet om betalningsförmågan hos lånetagare.
Inkomstgränser och kostnader för lån
Om vi ser till inkomstgränserna för kund vid så ligger ett lån på 1000 kr idag på 0 kr i krav hos Easy Credit och ca 20 000 kr hos Monetti. Hos Easy Credit stiger det sedan upp till 100 000 kr för ett större lån. Everyday ligger på en kostnad på 150 kr för 1000 kr över 30 dagar. I början lägg dig inte på de här nivåerna är vårt råd. De äldre aktörerna har effektiviserat och dragit ner på kostnader under lång tid, det är alltså inte troligt att du kommer att kunna gå direkt till detta läge. Du kommer att få kunder i alla fall.
Det har ryktats att en aktör som inte finns kvar längre efter kort Adwords-kampanj fick in mängder med lån, ca 60% hade problem att betala tillbaka. Nu finns det givetvis en del obesvarade frågeställningar om denna siffra, men en sak är säker, räkna med kreditförluster och räkna med att skapa otaliga avbetalningsplaner. Var förbered på det, då blir det mycket enklare när problemen väl kommer. Detta är både för din egen skull och kundens. Problemet ligger i att många kunder är redan ”svartlistade” av de stora aktörerna, missköter man ett lån får man aldrig låna där igen. Dessa kunder letar ständigt efter nya aktörer på marknaden, dig alltså. En lösning på detta problem är att börja väldigt lätt och enkelt. Relativt höga totalkostnader för lån, höga inkomstkrav och vara väldigt vaksam i början, inte ta några risker när det gäller utlåningen. Räkna med bortfall. Lär dig marknaden och anpassa dig därefter. Sådana erfarenheter kommer du aldrig att kunna läsa dig till på Internet.
Hur många ansökningar kan förväntas?
Detta påverkas givetvis utav marknadsföringen, men enligt vår uppfattning är kunderna flexibla. Med för lite marknadsföring så sjunker dock kvalitén på kunderna, precis som vi gått igenom ovan. Du kan dock förvänta dig hundratals ansökningar i början utan större insats. Gissningsvis med både Adwords och affiliate och en bra hemsida borde det inte vara omöjligt att komma upp i 500 lån per månad på relativt kort tid. Med tanke på hur mycket trafik Google kan förmedla så är detta inte alls omöjligt. Tänk också på att den bästa utlåningstiden är första veckan i varje månad. Till skillnad från vad många tidningar skriver så tas de flesta lån inte till mer konsumtion, utan till att betala gamla räkningar. Så om du ska köra en kort kampanj med Adwords så kan den veckan vara att rekommendera. En ny hemsida borde kunna ha en konvertering på runt 3-5%, kanske tom så högt som 10%. Du behöver alltså ca 10 000 besökare per månad för att komma upp i 500 lån. Med tiden får du dessutom mer återkommande kunder och då sjunker marknadsföringskostnaderna.
Summering
Det finns än 2017 ett behov av nya kreditgivare i Sverige. Den stora utmaningen ligger i att få kontroll på eventuella kreditförluster och få till ett fungerade kundhanteringssytem (CRM) med service och support inkluderat. Man kan utan större kapitalinsatser få igång både en stor och liten marknadsföringsinsats som driver kunder, med Adwords och Affiliate. Får man igång alla dessa punkter är man på mycket god väg till ett framgångsrikt företag.
smsutlåning är rena guld gruvan på sätt och viss så sysslar jag själv med smsutlåning
jag har öppnat upp ett spar konto hos 4 spar som sysslar med smsutlåning och dom ger extremt hög ränta den högsta räntan man kan få hos dom är 10 % men för att få så hög ränta så måste man spara minst 10000 hos dom
och dom pengarna är bundna i 3 år man får bara göra en insättning kontot har ingen insättnings garanti
men det är ett internationellt företag och bara på den svenska marknaden så redovisade dom en vinst på över 30
miljoner per dag före skatt och hur många företag kan skryta om såna vinster ? det är rena guld gruvan med smsutlåning jag som själv är en privat investerare ser hela tiden nya möjligheter att tjäna stora lass med pengar
jag har till och med investerat i sport på sport Börsen hos trade in sport